Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 23 januari 2019

Livets källa




I söndags var temat: Livets källa.




Jesus erbjuder kvinnan vid Sykars brunn (Joh 4:5-26) 
sitt levande vatten.




Den samariska kvinnan 
samtalar med Jesus (som är man och jude!)
i teologiska ämnen - näst intill omöjligt på den tiden!
Det säger något viktigt om kvinnans värde, 
trots föraktet hon mötte omkring sig
och det säger något viktigt om Jesu människosyn.




Jesus:
Är någon törstig
så kom till mig och drick.
Den som tror på mig,
ur hans inre 
skall flyta strömmar av levande vatten.
från Joh.7




När kvinnan tagit emot 
det liv och den livskraft
som Jesus erbjöd
fick hon modet
att gå in i staden och
berätta om vad hon varit med om.
Denna föraktade kvinna och "hedning"
blev den första kristna missionären!




Ty hos dig är livets källa
i ditt ljus ser vi ljus
Ps 36:10





(De tre första fotografierna är ifrån Island juni 2018, nästa tre från mässan i Matteuskyrkan i söndags, den sista från Klintsjölänningen för ett par veckor sedan)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar