Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 10 december 2017

Några dagar




I kväll blir det bara några foton från min mobil från de senaste dagarna i "okronologisk" ordning, för att uttrycka mig norrbottniskt. Det har varit omväxlande väder, riktigt kalla dagar omkring 20-23 grader, dagar med mycket snöfall, dagar med någon, några plusgrader och regn!
Och nu är det nollgradigt enligt vår termometer och - tror och hoppas jag - uppehåll. Förmodligen ordentligt halt.

Bilden ovan är ifrån Gammelstads kyrkby, Luleå, som jag besökte häromdagen.




I onsdags ansvarade vi (personalen) från Matteuskyrkan för julavslutningen för alla anställda i Svenska kyrkan i Boden. Vi hade bl.a. bjudit in Skådespelare Dan Swärdh som höll en monolog om samtalet, språket och konsten att göra sig förstådd. Det var både dråpligt igenkännande och mycket tänkvärt!








I går kväll såg jag på Svt 1 "Jul på Centralen". Det var fascinerande! Såå många människor som mitt i allt stannar till och sjunger julsånger/julpsalmer! En tradition sedan några år tillbaka, tror jag. Det finns ett behov att få sjunga, ett behov av att få sjunga julsånger och en längtan efter att fånga julstämning. En julstämning som kanske sträcker sig bakåt till barndom, ungdom...? Vad är det man vill åt? Vad är det man vill minnas och känna? Spänningen, högtiden, glädjen?
Roligt att många fick en glimt av det på Centralen i Stockholm! 




Nu har jag bara det här fotot kvar från den senaste veckan. Fler bilder har jag inte tagit. Den får avsluta detta blogginlägg tillsammans med några rader som jag har skrivit på ett telegram idag:

Gud, i dina händer lägger jag mig ned.
När jag går till vila är du med.
Dina händer bär mig genom rum och tid.
Jag förblir i ljuset i din frid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar