Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 29 december 2017

Ljus i mörkret




I dag har vi åter igen fått mycket snö. Det är sällan det har varit så mycket snö i december. Känt mig tacksam över vår fyrhjulsdrivna bil. Annars vet jag inte hur det skulle ha gått i dag på vissa ställen.




Året börjar gå mot sitt slut. Själv lever jag i förberedelser inför årets sista helg med fyra olika gudstjänster. Nyårsafton är på Söndag efter jul (som det heter i kyrkans värld) med temat Guds barn.
Barn och nyårstankar borde väl gå att kombinera?




En psalm som "förföljer" mig just nu är Ylva Eggehorns Barn och stjärnor. Jag citerar första versen, men läs gärna andra också nr 744 i Den svenska Psalmboken med tillägg.



Barn och stjärnor föds i mörkret
utan skydd av våld och vapen.
Mitt i mörkret bjuder livet
oss att växa som en låga.
Ljuset bär oss. Gud är nära
i ett litet barn som ser oss.
Ljuset bär oss, Gud är nära
i ett litet barn som ser oss.




Mörker och utsatthet behöver inte hindra oss att "växa som en låga" eller lysa som stjärnor i den mörka natten. Det lilla skyddslösa barnet är ofta det där ljuset i tillvaron. Hur litet och maktlöst det än är kan det lysa upp ett helt rum, en dag, en familj, en ensam....




På tal om barn, hade vi några större och mindre barn här hemma på Annandagen. Våra (stora) barn fick träffa sina kusiner. På bilden ovan är fyra av fem kusiner. Det är inte så ofta de träffas.




Och här är några småkusiner, som träffas ofta.
(Alltså våra barns kusinbarn)




De här kusinpojkarna var så fina och goda mot varandra
där de satt tillsammans i fåtöljen och tittade i sina mobiler.
Små ljus i mörkret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar