Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 11 juli 2017

Över förväntan!




I morse vinkade vi av vår dotter, som återvände hem, efter en intensiv helg här uppe i Norrbotten. Utan henne hade inte den här helgen blivit så bra som den blev.


Ina och Cornelia

Jag har haft Öppen kyrkstuga och visat en del av mina akvarellmålningar i helgen. Jag hade absolut "bangat ur" och skippat tanken, om inte Cornelia (och Owe) envist stöttat och uppmuntrat mig till det.  Nu så här efteråt känns det som en mycket rolig erfarenhet. Här pratar Cornelia med en ungdomskamrat till mig från Piteå, som själv brukar ha fotoutställningar.


Ingrid och Bengt

Lilian och Marie

Vi fick många besökare, dels "vanliga" turister i kyrkbyn av olika nationaliteter, men också många av mina vänner. Det var såå skojigt! Tänk, att folk tog sig tid och kom och besökte vår kyrkstuga! Känns fantastiskt! Att dessutom flera av dem köpte målningar av mig - finns inte ord för! Jag hade inte ens förberett med några röda "såld-prickar", för jag trodde inte att jag skulle få någon användning av dem. Men märkligt nog så blev flera av mina målningar sålda. En målning fick flytta ända till Chicago! Obegripligt!


Kaijsa

Det var väldigt roligt med alla människor som vi fick träffa, längre eller kortare stunder, under lördagen och söndagen - vi hade närmare 200 besökare. De flesta som kom in var intresserade av själva kyrkstugan, de gamla väggmålningarna från mitten av 1700-talet (enligt vad vi har hört), järnspisen, hur kyrkstugorna användes förr och används idag, tätningen av mossa mellan timmerstockarna mm. En del blev kvar länge och frågade och pratade, tur att jag hade min man och dotter med, som är bättre på språk än vad jag är!





Det här var ett mycket trevligt och charmigt par från Nederländerna, som blev kvar länge. De berättade för oss om sin hembygd. De inbjöd Cornelia att komma hem till dem, hon fick telefonnummer och allt. Såå många intressanta människor det finns!




Den här kvinnan och hennes make (tyskar) kom först in en gång, sedan kom de tillbaka och då hade hon målningar med sig som hon hade gjort och visade oss. Så kul!




Ja, det blev som sagt, en rolig helg! Över all förväntan. Fint väder hade vi också. Målningen nedan kallar jag för Överväldigad (det är roligt att försöka hitta titlar på målningarna, som överensstämmer med min känsla eller tanke med bilden, tycker jag. Dock, inte alltid lätt.) Överväldigad, är ett ord som stämmer bra med min upplevelse av helgen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar