Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 28 juli 2017

Mest hemma




Den här sommarsemestern har Owe och jag mest varit hemma. Det har sina positiva poäng det också.




Owe har varit flitig. Han har borstat och skrapat och målat inte bara kyrkstugan, utan också på vårt hus hemma. Mellan regnskurar och alltför starkt solsken. Ofta har jag den här sommaren sett honom genom fönstret. 




Aldrig, tror jag dock, att vi någon sommar har rest runt så mycket i Norrbotten på platser vi aldrig varit på förut. Framför allt på kvällarna. Några timmar. Och ganska många mil sammanlagt. I alla väder. Det har varit riktigt roligt! Älgar och renar har vi stött på då och då. Och så har vi haft med oss lite fika. Eller en chokladkaka. Eller som igår kväll, då åt vi en pizza i Kalix! 



Här öser regnet ner.


Och här strålar solen.

Mest har vi stannat till vid vatten.
Vid hav och älv.
Vattnet har sin tjusning oavsett väder.






Vattnet kan ge en känsla av frihet. Oändlighet.
Men kan också upplevas hotfullt och skrämmande. 
Vattnet är ett starkt element.
Livsnödvändigt och livsfarligt.
Men så kan det förstås också vara med elden, luften och jorden.




Livet är märkligt och förunderligt.
Tjusigt och skrämmande.
Inte så sällan; på samma gång.




Så vackert vårt Norrbotten är!
Med både kust och älvar.
Vilken rikedom!



2 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder! Nästa sommar hoppas jag vi kan åka norrut. Det är så vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hoppas att ni får möjlighet att åka norrut nästa sommar. Det är det värt! :-)

      Radera