Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 3 september 2016

Att lätta det tunga



Jesus säger i morgondagens evangelietext från Matteus evangelium kap 11 vers 28-30:

Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor;
jag skall skänka er vila.
Ta på er mitt ok och lär av mig,
som har ett milt och ödmjukt hjärta,
så skall ni finna vila för er själ.
Mitt ok är skonsamt
och min börda är lätt.



Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt


Som säkert många av mina läsare vet, så bar man förr vatten, sten, mjöl mm med bärok. Oket underlättade bärandet. På liknande sätt som att det är lättare att bära tungt med en ryggsäck än bara i händerna eller i en axelväska. 

Det finns flera sätt att göra det lite lättare att bära det som är tungt. Det kan vara att dela det med någon annan. Det handlar också morgondagens texter om. Det tror jag mycket på. Både att dela sin börda eller sitt beroende av andra, liksom att dela med sig av det man har av stöd - även om man tycker att det är knappt och bristfullt. I mötet sker något. Något gott och berikande.

Vad finns det mer för sätt? Att ta lite i taget. Kanske rensa och se, om man verkligen behöver ta med sig allt. Nja, inte är det så lätt... men värt att pröva.

På Sinnesromässan i Överluleå kyrka igår kväll bad vi:

Gud ge mig sinnesro att acceptera 
det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.





Dom Helder Camara har skrivit  många goda visdomsord i den lilla boken Tusen skäl att leva.


Är människorna en börda för dig?
Bär dem inte på dina axlar.
Tag dem till ditt hjärta.

Inte heller det är så lätt, men bördor är till sin natur inte lätta.




"... så skall ni finna vila för er själ"


Alla fotografierna (utom Ikonen) 
är ifrån Marianne och Bengt Wennstigs trädgård 
i Hortlax, Triloba trädgård. 
På torsdag, den 8 september
kommer Marianne till Matteuskyrkan kl 19 
och berättar med ord, bilder och sång 
om "Den inre trädgården". 
Välkommen med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar