Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 17 september 2016

40 år!



Pärlan som hänger i taket i Porsökyrkan

I eftermiddag och kväll har Owe och jag varit i Porsökyrkan i Luleå på 40-års jubileum av kyrkan. Det var verkligen fina timmar med mycket musik, mingel och gott att äta. Som alltid är det roligt att komma till Porsökyrkan och träffa gamla arbetskamrater och vännerna som brukar vara där.




Jag har en ängel vid min sida,
som vakar över mina steg.
Och jag kan ana ängelns vingar
när den snuddar vid min kind 
och tröstar mig


Konserten i kyrkan gav en kavalkad av olika musikarrangemang och musikkonstellationer som varit de senaste åren med Lars Magnusson som kantor i kyrkan. Roligt för mig som också fanns i kyrkan då, som präst :-) Vi fick lyssna till sången om ängeln som finns vid vår sida, som blivit något av Porsökyrkans sång. Sång till hälsa sjöng, TonArt, Accja m.fl.







Vi fick också lyssna till den fantastiska operaföreställningen om Amahl, som framfördes i Porsökyrkan för första gången i januari 2012. Ännu en gång fick vi både skratta och gråta, en mycket berörande opera, om de tre visemännen som gick vilse och kom till den lame pojken Amahl och hans fattiga mamma. Fotografierna är ifrån 2012. På länken hittar du mer om operan och fler bilder från 2012.
http://ingetnyttundersolen.blogspot.se/search?updated-max=2012-01-13T22:47:00%2B01:00&max-results=7

Operan avslutas med att en av de vise männen säger:

Det barn vi söker behöver ej guld. 
Med kärleken allena, han bygger sitt rike. 
Hans sargade hand bär ingen spira, 
hans heliga huvud bär ingen krona. 
Hans makt vilar ej på slaveri. 
Förr än vi anar går han här mitt ibland oss. 
Han ska ge oss nytt liv, 
och ta emot oss i döden. 
Och nyckeln till hans stad, 
den tillhör de fattiga.





Tack Porsökyrkan för en fin dag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar