Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 26 april 2016

Att växa



I måndagskväll var det "Mat med mersmak" i Matteuskyrkan. Det är ungefär en gång i månaden. Det börjar med mat kl 17.30. De flesta som kommer är barnfamiljer, men även mor- och farföräldrar och andra. Det känns alltid lite festligt och Elsas mat gillas av både små och stora.


"Glädjens Herre var en gäst vid vårt bord idag..."

Efter ett tag försvinner barnkörs-barnen med sina ledare, de övar för kvällens Vardagsgudstjänst. De vuxna sitter kvar och pratar och dricker kaffe. Omkring kl 18.30 börjar gudstjänsten som helt är på barnens nivå. Den är i kyrksalen och ca en halvtimme lång.


Dopet var måndagskvällens tema.


Barnen sjöng inspirerat härliga sånger under ledning av vikarierande musiker Niklas Thornéus. Pedagog Carina och jag pratade. Jag hade lånat en dopklänning som en av kyrkans dockor fick ha på sig. Den var ganska mycket för stor, men det var just det jag bl.a. ville säga något om. En dopklänning till små barn är alltid mycket längre än barnet. Det vill symboliskt visa att varje barn som blir döpt får växa i sin tro och i sitt dop.  Och det gäller oss alla, oavsett ålder, hela livet får vi allt eftersom fortsätta att lära känna Jesus Kristus och mogna i tro och tillit. Ingen av oss är färdig och klar. Guds barn får vi alla vara... och alltid finns det nytt att lära eller inse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar