Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 24 november 2015

Trådspår




En fördel med att bli äldre är att man kan se en röd tråd genom livet, sa Ann-Katrin Tideström i Torsdagskväll i Matteuskyrkan, i samband med att hon presenterade sig. Ann-Katrin är författare, journalist, radiopratare, kulturarbetare... ja, hon skulle kunna använda sig av många titlar, men hon är inte precis sådan...

Finns det en röd tråd i mitt liv? Ja, det tror jag att jag kan se ganska tydligt, när jag tänker efter.


Ann-Katrin Tideström i Matteuskyrkan


En röd tråd behöver inte betyda att man alltid har gjort samma saker eller alltid har haft samma mål, tänker jag, utan den röda tråden kan också betyda att det ena har lett till det andra, fast det hela tiden finns en koppling bakåt. Kanske också framåt.

Men det är klart att tråden kan ha gått olika rakt och krokigt genom livet. Det är intressant att se hur en viss person, plats, eller en viss upplevelse har lett vidare till något mer eller något annat.

Jag funderar: finns det människoliv utan en röd tråd? Hänger inte allting ihop på något sätt?




Tråd kan gå av - men det går faktiskt också att knyta ihop tråd... hållbart, men kanske inte lika starkt som förut mot svåra påfrestningar.

Kan man byta färg på tråden under livets gång? Ja, det tror jag. Men då kanske det inte blir en s.k. "röd tråd", dvs något genomgående...  :-)  En del människor kanske, startar sitt liv med en gul tråd och den följer med under hela livet, eller grön, eller blå - eller svart :-(





Ser du någon tråd i ditt liv?


            


Det blev en mycket bra kväll tillsammans med Ann-Katrin Tideström, som fängslande berättade om olika kvinnors livshistoria. Efteråt var det samtal kring fikaborden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar