Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 18 november 2015

Jord att leva på




Just nu pågår Kyrkornas globala vecka, som är en ekumenisk satsning som återkommer varje år. Det är alltid stora globala frågor som är i fokus. I år är temat Jord att leva på. Frågor om klimat och rättigheter.

Läs mer här:




Jag var en kort sväng till Porsökyrkan i Luleå igår. Där firades i söndags, liksom varje år en internationell gudstjänst. Förutom mat från olika länder, många medverkande, texter och böner på olika språk mm så brukar det också vara någon form av utställning.

"På marken" heter målningen ovan av Lars-Erik Gunnars. Han hade också med konstverken som syns nedan till höger som relaterar till Josefs dröm om de sju feta och de sju magra korna.

I ett blogg-inlägg från november 2013 under rubriken "Dela med dig" kan du läsa mer om konstverken. Klicka på länken nedan.





Även jag hade bidrag med. En akvarell och ett akvarellcollage på temat "Jord att leva på". Ett par verser från en psalm, tycker jag, uttrycker en del av det som jag skulle vilja säga genom målningarna: 


Jordens bön
Jag är er näring. hindra ej flödet!
Bryt, dela brödet, njut av min frukt.
Min jord är er jord, mitt blod är ert blod,
rymder och grönska, vatten och luft.

Jag är ert livsrum: gör ingen skada!
Bruka, bevara, livet ni får.
Min kraft är er kraft, min prakt är er prakt.
Jag är er framtid, läk mina sår.

Den Svenska Psalmboken med tillägg, nr 786 v 2 och 3
Text: av S Murray (1993), P Harling 1995





KÄRLEKEN
till jorden och till jordens invånare
är det viktigaste
för att vi ska kunna ha en
JORD ATT LEVA PÅ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar