Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 2 april 2019

Himmelskt och jordiskt




Sedan några veckor tillbaka går jag en akvarellkurs (igen), en kväll i veckan på Kronan i Luleå för Karin EE von Törne Hearn. Nu senast visade en av deltagarna, Lilian Jonsson några av sina ikoner. (Lilian leder själv kurser i både akvarell och ikoner). Fantastiskt fina! Så vacker lyster. Det finns en slags himmelsk glans över dem.




I akvarellkursen håller vi oss mer på jorden. Mörker, vinter och snö. Vi tränar oss att måla snö. Det är inte så enkelt. Här har jag för första gången använt mig av svart akvarellpapper och det gjorde det på ett sätt lite enklare med en mörk bakgrund. Till snöflingorna har jag använt en tandborste som jag har sprättat täckande vit färg med. Kul var det i alla fall!




Häromkvällen höll jag på med den här snöbilden med vanligt vitt akvarellpapper. Den här gången har jag sprättat maskeringsvätska med en tandborste innan jag målade himlen. Maskeringsvätskan måste torka innan man målar och när allt har torkat kan man gnugga bort maskeringen. På kursen lär vi oss flera olika tekniker att använda oss av. Karin är generös med att lära ut av sina kunskaper. 
Även om de flesta av mina målningar inte "blir någonting", så får jag i alla fall träna på olika uttryckssätt - och samtidigt ha väldigt roligt!




I dag har jag målat tillsammans med en kompis. Så roligt att dela samma intresse och samtidigt ha tid att inte bara fundera kring måleriet utan också det vi möter i livet. Både det "himmelska" och jordiska.




Jag tror att vi behöver både det himmelska och jordiska i vår tillvaro. I denna ofärdiga målning ser det ut som om människorna i snö-rusket ser uppåt. Om det är i bön om hjälp eller i tacksamhet är oklart, eller ser de möjligen något speciellt... Ett undantag är personen längst till höger, som åtminstone i mina ögon, ser ut att titta i en mobiltelefon. Det kan få påminna mig om vikten att inte fastna i mobilen, istället för att se det som finns omkring mig, himmelskt som jordiskt.

God natt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar