Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 18 april 2019

Skärtorsdag




I dag är det Skärtorsdag. Åter igen en dag med sol på klarblå himmel. Om än lite kyligt i luften. Men vilka fantastiskt vackra dagar det har varit den här veckan.

(Den vackra Orkidéen på bilden bor hos min son och hans sambo i Umeå)




I dag har jag firat Skärtorsdagsmässa i Bygdeå kyrka i Bygdeå församling i Robertsfors kommun. En mycket vacker stenkyrka från medeltiden. Med ett annorlunda klocktorn.






Det är första gången på många år som jag varit på mässa på en Skärtorsdag utan att själv medverka. Deltar och påverkar gudstjänsten gör vi dock alla som är med bara genom att vara där. 

Vi sjöng bl.a. en psalm av A Frostensson, 
nr 73 (v1 och 2) i Den svenska Psalmboken:

Vi till ditt altarbord bär fram som offergåva, o Guds Lamm, 
vår glädje, våra nederlag, oss själva, allt vad du oss gav.

Du själv är gåvan Gud oss gav. Den räcks åt alla utan krav,
och här ett saligt byte sker: du tar vår skuld, din frid du ger.





I slutet av mässan släcktes ljusen och altarbordet kläddes av. Vi är precis inne i kyrkoårets mest dramatiska dagar. 




Djupast sett handlar allt om Guds kärlek till oss människor och det "saliga bytet" som psalmen jag citerade talade om.

Önskar dig en varm och god (i flera bemärkelser) påskhelg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar