Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 6 juni 2018

Innehållsrik helg


Åkerbärsblommor - Rubus Arcticus


Helgen inleddes med AW på fredag kvällen med mina kollegor från Svenska kyrkan i Boden. Med solsken och god mat kunde vi sitta ute.




På lördagen träffades vi åtta av elva präster som vigdes tillsammans i Luleå Domkyrka och Luleå stift för precis 10 år sedan. Numera tjänstgör vi på lite olika platser runt om i Sverige. Anna-Stina Svedberg, präst på Stiftsgården i Skellefteå, var inbjuden att vara med och inleda ett samtal om livet och tjänsten. Jag tror att vi alla blev berörda och kände igen oss på olika sätt i hennes ord. Vilket öppnade för uppriktiga samtal, funderingar och önskningar. Det var såå fint att få dela glädje och sorg med varandra, det som varit och är. Jag är tacksam för att jag fick vara tillsammans med dessa fina, roliga, varma och djupa människor denna vackra dag.


Luleå Domkyrka


Innan jag åkte vidare hem till Boden, firade vi mässa tillsammans i Luleå Domkyrka under Anna-Stina Svedbergs ledning. Mina prästkompisar som är mycket yngre än vad jag är - och dessutom känt varandra mycket längre - skulle fortsätta och vara tillsammans under kvällen. Jag önskar dem var och en Guds välsignelse och frid över deras liv; deras familjer, arbete, val och beslut. Och mycket glädje - mitt i allt vad livet rymmer! Naturligtvis önskar jag de tre vignings-kamrater som inte var med i lördags detsamma.




Helgen avslutades perfekt. Vi träffade vår son Christofer och hans sambo Ellinor i Robertsfors (mellan Skellefteå och Umeå) på söndagen. De var där och spelade Discgolf. Det var underbart att kunna vara tillsammans några timmar med våra fina ungdomar! 




Ellinor vann första pris i Damklassen! Så kul!




Så fin och innehållsrik helg det blev! 

Det gav en varm och god eftersmak,
som fortfarande känns så här några dagar efteråt.

"Tacksam" är ordet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar