Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

fredag 15 juni 2018

Den som ser mer





För några år sedan skrev jag texten nedan med tanke på alla vi som inte tycker oss räcka till, nå fram, klara av eller som längtar efter något mer än bara ord och yta. Det var i skolavslutningstider, ganska precis för fem år sedan.


DEN SOM SER MER

Jag famlar  söker
vandrar fram och åter
strävar  skrattar  gråter

i snubblande iver
bland läror och idéer
anar jag plötsligt

blicken

hos den
som ser

mer

än alla vackra tal
alla blommor i världen

som ser
mer

än glansiga presenter
alla betyg och utmärkelser

som ser
mer

än alla andra

som ser
mer

än det som syns


som ser





Hagar, var en kvinna som fick ett kämpigt liv. Många gånger ett orättvist liv. Hon var inte alltid "bäst". Inte duktigast eller frommast. Mitt i en stund av hopplöshet, upplevde hon sig ändå sedd och älskad av Gud. Det är då hon säger: "Du är seendets Gud". (1 Mos 16:13)

På tal om kärlek, acceptans och respekt så har jag försökt måla med regnbågens färger. För mig är det ett uttryck just för kärlek, acceptans, mångfald, fred, trofasthet - ja, att bli sedd och älskad som den man är. 







Jag vill också säga att jag gläds med alla som nu får ett välförtjänt sommarlov, som tagit examen, som klarat av krav och förväntningar, som har kämpat och jobbat på. Jag önskar dem/er fest och glädje, tårta och presenter och allra mest uppriktig och ömsint kärlek för just den person hen är! Men det är skönt att veta att det finns en som ser och älskar även om man inte har klarat av.

God helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar