Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 3 februari 2018

Snö och ljus




Jag mötte en av våra grannar på stan. Hen undrade var vi hade varit, hen hade inte sett oss på länge.  Jo, visst vi har varit borta en del i januari, men nu har vi varit hemma ett bra tag, berättade jag.






Tänkte sedan när jag körde in på våran gata, att det är kanske inte är så konstigt att vår granne inte har sett oss. Vi syns inte så mycket, inte någon av oss på gatan. Man ser mest snötäckta tak och ett hål här och där i snödrivorna, gångar in till husen.

Men så är det inte bara i Norrbotten, utan nu verkar det vara så i andra delar av landet också.




Vi kan kanske se varandra bättre allt efter som dagarna går. Varje dag ökar ljuset några minuter. Det går ganska fort. Och rätt som det är minskar snöhögarna också.




Ljuset hjälper oss att se. Se varandra. Se omvärlden. 
Se det som är viktigt i livet.

I morgon, söndag, är det Kyndelsmässodagen. 
Kyndel betyder ljus, bloss.



Fotografierna är ifrån Boden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar