Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 18 februari 2018

I smyg




I SMYG
Jag tränar mig, Jesus, att säga ditt namn.
Jag säger det tyst, som i smyg.
Jag söker dig här och jag söker din famn.
I närheten blir jag som blyg.

Jag tränar mig, Jesus, att möta din blick,
att se dig som den som du är,
att se dina steg och de vägar du gick,
att se dig som mänska och här.

Jag tränar mig, Jesus, att höra din röst,
att lyssna till dig och förstå,
att låta dig fylla min tomhet med tröst
och längtan i mig med din nåd.

Tre av fyra verser av Psalm 854 i Psalmer i 2000-tal
Text: Tomas Boström


En text som en av konfirmanderna, Eva, läste idag på Temamässan med konfirmation i Matteuskyrkan.




Två vuxna konfirmander! Det har varit såå roligt att träffa dem under hösten och början av denna termin; läsa, samtala och fundera tillsammans om kristen tro.




Till konfirmationsmässan idag var de med och valde psalmer att sjunga och texter som de ville läsa. Sista gången vi träffades pratade vi om Trosbekännelser; gamla, nya och egna. "Hur vill jag formulera min tro"? Ja, jag tror att många kan känna igen sig i psalmen ovan, att det är lite så där i smyg och att man vill gå lite försiktigt fram, "öva sig" att tro, att be, att uttrycka sig... och det är helt ok!




Malin hade hittat en annan text, en koncentrerad trosbekännelse i lite mera moderna ordalag.

Vi tror, trots världens mörker 
på Fadern som skapar och bär,
på Sonen som älskar och befriar,
på Anden som tolkar och enar.
Vi tror på Gud mitt ibland oss!
(Thomas Kazen)



Trivselklang med Kjell Sandberg var med i mässan och sjöng.


Många ville fotografera de glada konfirmanderna.



Jag vill önska Eva och Malin glädje och tillit i sin tro!

Obs! om man inte redan är döpt eller konfirmerad kan man göra det i vuxen ålder. Det är aldrig försent!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar