Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 6 februari 2018

Ett ljus gick upp


Boden Arenan idag.


De hade väntat och längtat, bett och hoppats, år efter år. Förmodligen hade de också tvivlat och tappat modet. Men det som utmärkte dem var ändå deras iver och tålamod. De var inte unga längre och de väntade fortfarande...


Mariakyrkans klockstapel, Sävast

Symeon och Hanna, som de två gamla, fromma hette, tillbringade mycket av sin tid i templet. Jag vet inte hur väl de kände varandra, men de hade säkert sett varandra där. Ofta hde de sett föräldrar komma med sina barn dit. Men den här dagen gick det upp ett ljus för dem! Uppenbarelsens ljus. När Josef och Maria kom med sin lille son, Jesus - då visste de bara! Det var honom de hade väntat på hela sitt liv. Messias! Det var något som gjorde att de SÅG det... ljuset... (Luk 2:22-40)




I Söndags ledde jag gudstjänsten i Mariakyrkan i Sävast. Det var Kyndelsmässodagen och Kyrkomusikens dag. Kjell Lindström spelade till psalmerna och ledde kören som sjöng om ljuset, Jesus Kristus.




Efter gudstjänsten var Kjell och jag i Mikaelskyrkan (Heden) och ledde en dopgudstjänst där. Här hänger Kjell psalmsiffrorna 248 och 791.




Den här söndagen som många gånger annars, så frapperades jag över hur vackra miljöer jag får jobba i! Vackra rum med många fina detaljer. Det mesta med en bestämd tanke bakom. Det finns liksom många "små" budskap utan ord i en kyrksal.




På tal om ljuset, har det varit flera riktigt vackra dagar nu! Gnistrande vitt och klarblå himmel. Och kallt! I går -30 grader och idag omkring -25.




I dag har det varit en fantastisk ljusbåge kring solen.
Haloring, heter det visst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar