Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 24 juni 2017

Midsommar





Midsommarafton tillbringade vi i Matteuskyrkan. Det var traditionellt firande; att klä midsommarstången, att resa den och dansa kring stången till dragspelsmusik. 


                                                                               

En djup grop behövdes för att stången skulle stå stadigt och säkert.




Jordgubbstårta, godisregn, tipspromenad och Clown fanns också med på programmet. Det var ingen värme så att man behövde svettas, men det var heller inget regn ... så vi var ute och det blev "midsommaraktigt". Många möten och samtal som värmde istället.

På tal om möten så var en av de människor som jag har känt längst i livet, Yvonne från Piteå, med. Yvonne och hennes familj fanns med under hela min uppväxttid. Lustigt nog är hon svärmor till Matteuskyrkans musiker! Så det kan bli!




I min andakt citerade jag Luther: "hela skapelsen är som den allra underbaraste bok, där Gud har beskrivit och målat av sig själv". Jag gillar den tanken! Gud har målat av sig själv i naturen. Då tror jag också att Gud har en hälsning till oss när vi solar, badar, fiskar, leker, plockar bär, rensar ogräs, vandrar... genom det vi ser, hör, känner och smakar.

Det skulle vara roligt att höra vilken bild du får av Gud, när du ser ut över sommarlandskapet, skogen, älven, fjällen, himlen, havet, ljuset... när du ser de små violerna, nyckelpigorna, älgarna, solrosorna, för att inte tala om alla ljud du hör, allt du känner och smakar...

Ja, hur uppfattar du och jag Guds målning av sig själv? Som tur är, är det en abstrakt målning som kan tolkas på många olika sätt... Gud går aldrig att fånga helt i en bild.





I dag har jag varit i Församlingsgården och haft Söndagsgudstjänst i Midsommartid tillsammans med Lena Stenlund och imorgon ska jag vara i Rörvikskyrkan tillsammans med Kjell Lindström. Olika kyrkor, olika musiker, olika texter, olika församlingsbor... det är omväxlande och spännande!

God fortsättning på helgen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar