Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 31 januari 2017

Gamla oljepastell kritor




Känner ni igen förpackningen? 24 st oljepastell kritor. Tittar man högst upp på bilden så ser man priset: 7,60 kr! Kritorna är ganska gamla :-) Jag vet inte om just det här märket, överhuvudtaget, finns att köpa längre.




Jag tror inte att jag har målat med kritor sedan jag var barn, ja, kanske med barnen när de var små...

För ett tag sedan var jag på en kursdag här i Boden, som Bodens Konstförening anordnade med konstnär Kerstin Westin, Sunderbyn.

Ni känner säkert igen hennes vackra och finstämda målningar. Ofta gamla hus, kyrkstugor, rum inredda med gamla möbler, gamla leksaker mm. 

När jag förstod att vi halva dagen skulle måla med oljekritor tänkte jag först hoppa av, men som tur var gjorde jag ändå inte det. Det var roligt. Med fingertopparna fick vi dra ut färgen och blanda med andra färger. Kladdigt blev det! Men det gick bort med Yes diskmedel.




Först en blomma i kruka och sedan lökar och citroner. Det kändes väldigt ovant att måla med kritor, men det blev vackra färger.





Andra halvan av dagen målade vi med akvarellfärger.




Nu målade vi samma blomma i kruka men med endast en akvarell-färg. Uppgiften var att måla i så många nyanser (olika styrka) som möjligt med den enda färgen. Jag tror att de flesta av oss målade med WN:s Mars Black.




Jag är inte bra på att måla stilleben, men det är förstås alltid bra att träna. Här skulle vi försöka få fram olika material; glas, metall och något mjukt.





I slutet av dagen, när vi var ganska trötta, fick vi uppgiften att måla av vasen med de vita tulpanerna. Då skulle vi måla bakgrunden först med Antwerpen blue och låta färgen flöda och samtidigt "spara ut" det vita på arket till blommorna och vasen. 




Vi hann en hel del under dagen. Som vanligt, är samtalen, idéerna och de olika tekniska lösningarna väldigt värdefulla och inspirerande. En kul dag. Jag låter oljepastell-kritorna ligga kvar framme på mitt "målarbord", så får vi se om de blir använda igen...

Det är Kerstin Westin som står till höger på bilden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar