Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 15 januari 2017

Om du visste...




Ibland är det extra roligt att vara präst. Som idag t.ex. då vi hade Musikmässa i Matteuskyrkan och Duo Aurora spelade! Markus Söderberg, nyckelharpa och gitarr och Ekaterina Vasilyeva, gitarr. Vilka musiker! Helt fantastiska! Så skickliga och så samspelta. Det var verkligen en njutning. Dessutom var de mycket trevliga!

Jag gläds också när vi är många som medverkar i gudstjänsten och det var vi idag. Tack alla!




Också igår var en fin arbetsdag med begravningsgudstjänst i Överluleå kyrka och dopgudstjänst i Matteuskyrkan. När begravningsgudstjänsten var avslutad och jag skulle gå ut genom porten för åka vidare, så blev det för mig en mäktig upplevelse. I det ganska mörka och kala vapenhuset trängde solen starkt igenom, in genom dörrspringorna. (Tyvärr svårt att fånga på bild). Eftersom jag precis kom från en begravningsgudstjänst var det som en påminnelse om att det eviga livets ljus också når in i sorg och vardag, här och nu. Det gav hopp om att det finns något mer utanför...



Här flödade solskenet ännu mer.



Ibland är vi för rädda för att våga öppna dörrarna ut, när vi inte riktigt säkert vet... vi nöjer oss med solstrimmorna. Eller som Jesus sa till kvinnan vid Sykars brunn: Om du visste... då! I deras samtal vid brunnen - som i sig var häpnadsväckande - tycktes hon veta hur saker och ting ska gå till, vad som var brukligt och rätt och bäst osv. Men Jesus öppnar upp för större och vidare perspektiv (Johannes 4:5-26).




Så mycket vi tror oss veta och så mycket vi missar bara för att vi fastnat i våra egna föreställningar och normer. Om du och jag bara visste...! Så mycket det finns utanför porten... Så mycket större världen och livet är än vad vi ser...




Om du bara visste... och kunde lita på det jag säger, tror jag att Jesus ville säga till kvinnan vid Sykars brunn, men också till dig och mig. Och så säger han de där obegripliga orden: Det vatten jag ger blir en källa inom dig, med ett flöde som ger evigt liv. Kvinnan kände bara till vattnet i brunnen - fanns det annat vatten också...??? Om hon bara visste... Då!

Om jag visste... om du visste...  Då!



2 kommentarer:

  1. Det blev en fin dag idag 🎁.
    Mycket folk och många hade olika uppgifter. Vi var ettlag, där alla gjorde något. En härlig mässa för alla.
    Kram från mig till dig 😊 ❤

    SvaraRadera
  2. Kram Anna, från mig till dig! Ja, det blev en fin mässa. Tack kära du, för din insats! Du läser alltid med en sådan värdighet och värme! Vi hörs! Kram, igen!

    SvaraRadera