Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 29 januari 2017

Hoppet




En livboj.
Är den fastfrusen? Går den att använda?

Finns det något hopp?




Finns det något hopp bakom alla stängsel, 
alla låsta positioner, all hårdhet och kyla?




TrygVesta (norska).
Finns det någon "Trygghetsväst"? En Trygghetsboj?




Nej, jag tror inte att det finns några garantier
mot stormar och motvind och höga vågor.

Så var det inte för Jesu lärjungar,
så är det inte heller för oss, hur än "rätt" vi försöker göra.




Finns det inte något att hoppas på?

Finns det ändå inte en strimma av ljus 
bland allt det kyliga och frusna?




I dagens evangelietext (Matteus 14:22-33) läser vi om
hur Jesus kom till lärjungarna när de trodde att han var
långt borta. Men de kände inte igen honom först.




När de trodde att allt hopp var ute. Då fanns han där.




Lugn, det är jag, sa han till dem. Var inte rädda.





Även om livet tillsammans med honom,
som säger "det är jag",
inte är utan strapatser, så finns han nära
och vill dela dagarna med snålblåst och motvind.
Vi är inte övergivna.

Även om vi sjunker, som Petrus gjorde när han
såg sig omkring, så drunknar vi inte.
Han som kommer till oss, har räckt ut sin hand.



Jesus är vårt hopp
var den här söndagens tema.

2 kommentarer:

  1. Du är bra att sammanfoga båda bilder och det som hör till.
    Du är beundransvärd❣❤

    SvaraRadera
  2. Tack, käraste Anna!! Du vet ju, att jag beundrar dig på flera områden... <3

    SvaraRadera