Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 31 oktober 2015

Saknad







Skogskyrkokapellet i Boden
öppet för ljuständning och samtal idag.
Ikväll en andakt.




Alla Helgons dag.
Överallt badar kyrkogårdarna av ljus.
En jämn ström av människor besöker sina käras gravar
och kapell och kyrkor.
Många minnesgudstjänster hålls i helgen.





När man jobbar i kyrkans tjänst en sådan här helg, hinner man nästan inte med att tänka på sina egna kära, som man saknar, Men ikväll går mina tankar speciellt till mina två kusiner som jag förlorat under det här året. Och när jag tänker på dem, så tänker jag också på deras familjer. Eftersom båda kusinerna har barn i mina egna barns åldrar, så känns det extra mycket...



Emma och hennes son får representera kusin Christinas familj.


Så får Linos och hans tjej Maria representera kusin Ingabritts familj.

Ni finns alla i mina tankar,
liksom era fina mammor!






SAKNAD
Jag ska sakna dig för alltid
söka efter dig i doften
från teburkarna och det nyklippta gräset

Varje gång som vinden fångar mitt hår
ska jag tänka att det är du
som försiktigt viskar mitt namn

När regnet faller alltför tungt
ska jag låta solen bevara minnet av oss
ställa smärtan och sorgen i skuggan

Mats Hansson, Svart kaffe, Vulkan 2015

Jag har fått tillåtelse att citera Mats Hanssons dikter.
Mats förlorade sin fru - och hans döttrars mamma -
alldeles för tidigt i livet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar