Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 30 augusti 2014

Mer från Lund...


Jag visade häromdagen (26:e Augusti) bilder från Lund. Här kommer några fler.

Svenska kyrkan i Lund har byggt en modern byggnad alldeles intill Domkyrkan. Det pulserande torget lever mellan dessa två hus. Gammalt och modernt, det strikta, rena och raka har en koppling till den gamla romanska kyrkan några meter därifrån. Det var så tydligt i den sal som vi fick möta några av Domkyrkas anställda.



Jag tyckte mycket om det här rummet med de stora fönstren där det levande livet utanför väggarna var så påtagligt och - som sagt - det kopplat till Kyrkan. De hör ihop. Kyrkan är till för hela livet.

Här berättar tre av kyrkans representanter om de tre ledord som Lunds Domkyrkoförsamling har:
Gästfrihet - Gudstjänst - Lärande. Tankarna kring Gästfrihet berörde mig särskilt.



Vi fick intressant guidning av denna stora och mäktiga kyrka.
Här av det astronomiska Uret.

Lunds Domkyrka 



På kvällen var vi inbjudna till en mässa i Kryptan (kyrkans källare).
En underbar plats!



A special moment
var namnet på mässan.
En liturgisk - musikalisk - konstnärlig händelse.
Konstnär Karin Wiberg medverkade tillsammans med sina skulpturer.
Länk till Karin Wibergs sida 
Gå gärna in och titta på hennes fantastiska porträtt.



Tyvärr, blev det här fotot inte bra. Men i vandringen runt i Kryptan blev jag tagen av denna trasiga skulptur som låg nedanför ett altare. Jag tänkte på hur vi alla mer eller mindre trasiga får finnas vid Guds altare, Guds famn. Här får vi vara som vi är. Ingen har rätt att säga att någon inte passar... Ljuset lyser för oss och Guds armar sträcks emot oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar