Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 14 augusti 2014

Linjerat, rutigt eller blankt?

Ingen har väl missat att det börjar bli höst? Om det inte känns i luften, så talar gärna tidningar och reklam om det för oss. "Hösten närmar sig" är ett stående tema.




I dessa dagar kan vi läsa mycket om "Höst-start", "Skol-start", "Hösterbjudanden", om att börja om, starta nytt, testa ... i reklamannonser. Kanske har hösten blivit en motsvarighet till nyår och nyårslöften? Reklamen vill gärna få oss att köpa nytt, börja träna, gå ner i vikt, få bättre ordning.. Många av oss har också tankar om nya föresatser, mål, önskningar inför hösten och vardagen.
Har du det? Har jag?




Det är alltid roligt att öppna en ny almanacka, ett nytt block eller en ny anteckningsbok, tycker jag. Det finns mycket sådant nu i annonserna. Jag såg i dag i ett reklamblad från BILTEMA rubriken: Linjerat, rutigt eller blankt blad? Det gällde Kollegieblock.

Hm. Ja, vad passar bäst? Hur vill jag att det ska vara? När jag väljer block tar jag antingen blankt eller linjerat, aldrig rutigt. Men nu tänker jag inte på kollegieblock, utan mer på mina dagar, mitt liv. Vad skulle jag eller du välja då?


 Rutor och scheman måste inte nödvändigtvis vara svarta och grå, 
det finns säkert många färgglada rutor också... stora och små.

Vi människor är som bekant olika varandra. En del vill att livet ska vara rutigt, schemalagt, medan andra trivs bäst med blanka blad och stor frihet. Många kan tycka att det är bra med linjer, riktlinjer att följa, en röd tråd, men att inte vara alltför begränsad.

Som med det mesta, kan det behöva se ut olika, olika tider och inom olika områden som t.ex. i arbete och fritid. Men var hör du och jag mest hemma?


Jag gillar den här röda pelargonen som vågar ta ut svängarna, 
gå utanför alla rutor och scheman.

Vi som har möjligheten att tänka nya föresatser, ha nya mål, önskningar, drömmar - låt oss ta vara på det.
Det händer så många hemska saker i världen, alla människor har inte valmöjligheter, åtminstone inte särskilt stora. Många har förlorat hoppet, önskningarna, drömmarna. Vi har i dagarna hört talas om kvinnor och barn som blir levande begravda - det är så gräsligt så det går inte att fatta!! Jag tänker att det är ännu fler som blir levande begravda, även om de inte blir det rent fysiskt och konkret, men som lever sina liv levande döda, i mörker och hopplöshet. Det finns många i den mest oroliga delen av världen, men kan också finnas på vår egen gata.

Linjerat, rutigt eller blankt - livet med valmöjligheter, önskningar, föresatser och drömmar är en gåva. Låt oss se bortom reklamen och fundera på vad vi vill med våra minuter och dagar.



Vi får plantera vårt äppelträd (eller bärbuskar eller blommor)
och baka vårt bröd
och så ta vara på varje dag
tillsammans med de människor vi har omkring oss.
Samtidigt som vi får göra det (lilla) vi kan för de människor
som inte har de möjligheter som vi har.
Det finns t.ex. mycket insamlingar som är på gång
där vi kan bidra med det vi kan.

4 kommentarer:

  1. Vad fint du skriver Birgitta!
    Birgit i Umeå

    SvaraRadera
  2. Just nu tror jag att det är viktigare än någonsin att göra det lilla vi kan, som ibland kan vara nog så mycket, för den som behöver det. När så mycket händer på en gång i vår värld, av konflikter och katastrofer, så är det lätt att bli modlös och känna hopplöshet. Att då göra någon överhuvudtaget, hjälper oss att se hopp och möjligheter. Hjälper oss att se allt det goda som också finns, mellan människor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elisabet för din kommentar. Så sant! Håller helt med!

      Radera