Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 4 augusti 2014

Sofia




SOFIA ÄR HENNES NAMN


Hon stod i hörnet
mitt emellan allt
vad livet rymmer

Hon ropade med kropp och blod
ord sprungna ur väl kända brunnar
liksom från hemliga skrymslen och vrår 
om förlorade mynt, deg som jäser 
och levande vatten

Med utsträckta armar
inbjöd hon oss alla
"Kom, ät mitt bröd
Jag har blandat vinet
och dukat bordet."


I spåren av hennes steg
sprang barn
bland liljor och sparvar


Sofia är hennes namn



(Tänker på liknelsen om kvinnan som sopade hela huset
för att finna ett förlorat mynt)



Jag har i sommar läst en uppsats som en god vän skrivit om Sofiagestalten i feministisk liturgi. Det har varit intressant och inspirerande läsning. Där jag också fått pröva mitt eget sätt att tänka, tro och tolka Gud och de gudsbilder som finns både i gamla testamentet, som i nya testamentet. Enkelt sagt kan man kanske säga att Sofia/Visheten kan tolkas som en kvinnlig bild av Gud/Kristus.

Texten ovan om Sofia är mitt eget försök att se Gud i kvinnliga metaforer, inspirerat av uppsatsen och bibeltexter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar