Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 5 juli 2018

Överraskning




Vi började på allvar att planera i februari, mina barn och jag. En helg när vi alla tre var i Stockholm. Jag är oerhört stolt över att jag kunnat hålla tyst och inte försäga mig till Owe, min man. För det var honom vi skulle överraska. Till hans sextio livsår.

Nu ska jag försöka att inte gå in på för mycket på detaljer... Men ett par dagar innan allt skulle börja, berättade jag för honom att vi skulle åka bort några dagar och tipsade om vad han kunde lägga i resväskan.





Tidigt på fredag morgon flög vi till Arlanda, tog ut vår resväska, åt mat, läste... Så småningom dök Cornelia, vår dotter upp. Owe blev glatt överraskad, då kanske det ändå skulle hända något mer än att bara sitta på Arlanda. Vi gick tillsammans till utrikeshallen och där dök vår son Christofer och hans sambo Ellinor upp! Glädjen blev än större.




Ända tills vi kom till vår gate, precis innan vi skulle gå ombord, så hade Owe ingen aning om vart vi skulle resa. Vad överraskad han blev när han läste på skärmen: Reykjavik! Det som han drömt om i drygt 30 år!

Vi bodde i en fräsch och fin stuga alldeles vid havet. Härifrån gjorde vi många spännande utflykter. Det ska jag berätta om i kommande blogginlägg.




I det grå lilla huset (uppe till höger på bilden) bodde vi. Fantastiskt läge!





Det var inte varmt! Vi hade omkring 8-12 grader och ganska mycket regn de här dagarna. Vi förstod att det var ett ganska normalt väder-tillstånd den här tiden på året. Men så vackert! Och så fascinerande natur. Redan första kvällen ville vi kolla omgivningarna kring stugan som vi bodde i.






Det var väldigt mycket blå lupiner överallt. Det syntes redan från planet när vi började gå ner för landning, fast då visste jag inte att det var lupiner. Jag såg bara stora fält av mörkblått/lila och grönt.




Men det fanns också mycket smörblommor. Större och kraftigare än våra.






Här märks det också att det är en vulkanisk ö med de mörka stenarna.




Utanför husknuten levde ett gäng änder (gäss).


Återkommer om våra utflykter på Island runt Reykjavik.


2 kommentarer:

  1. Jag ser bara lupiner, inga pioner,

    SvaraRadera
  2. Oj då! Ibland blir det totalt hjärnsläpp hos mig! Jag menar förstås lupiner. Ska genast ändra! Tack för påpekandet.

    SvaraRadera