Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 30 november 2017

Det sista i november



November månad brukar vara en ganska grå och tråkig månad. Men november 2017 blev en riktigt innehållsrik och färgstark månad för min del. Många icke planerade inslag. Mycket har varit positivt och roligt, men den innehöll också några riktigt sorgliga inslag.






Månaden avslutades med firande av mammas 85 år. Lite  ovanligt att må mycket bättre vid 85 än vid 84 års ålder. Förra födelsedagen firade hon på sjukhus. 




Den här födelsedagen blev extra festlig när mina kusiner från "södern" (Alingsås- och Skövdetrakten) kom på besök! Mammas systerdotter Gunnel och brorsdotter Laila.




Förr i tiden var de mycket äldre än jag, men nu har vi märkligt nog blivit jämnåriga - känns det som, i alla fall. Det måste väl bero på att de är så ungdomliga!

Vi har hunnit umgås riktigt mycket, eftersom de bodde hemma hos oss. Det har varit så roligt! Vi har hunnit prata om mycket; det som en gång varit och det liv som pågår för fullt. Eftersom vi kommer från samma släkt och rötter, men bott och levt på olika håll, så blir samtalen intressanta med våra olika perspektiv och erfarenheter. 
Det är också roligt att upptäcka likheterna på gott och ont, släktdragen, inte bara utseendemässigt, utan mer intressen, egenskaper och känsla och blick för. Det är något speciellt det där att man på ett särskilt sätt hör ihop med några andra - oavsett hur lika eller olika man är och hur mycket man känner varandra. Det tycker i alla fall jag.  




Ikväll har Owe och jag vinkat av Gunnel och Laila. Naturligtvis åkte de tåg. Vi kommer ju från ett järnvägssläkte. Få se när vi ses härnäst... hoppas att det inte dröjer så länge.





Boden har en fin järnvägs-gångtunnel med målningar från både förr och nu. Man blir glad när man går där. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar