Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 27 augusti 2017

Från orgelläktaren








Svenska kyrkan i Luleå stift har under helgen uppmärksammat "500 år av reformation", en inspirationshelg med temat "Fri till tro". Helgen avslutades med en Söndagsmässa i Domkyrkan i Luleå. Fotografierna i detta inlägg är därifrån. Ifrån orgelläktarens perspektiv.




Min plats är oftast på bänken längst fram, eller framför församlingen.  Det var fint eller mäktigt, eller vad jag ska kalla det för, att sitta längst bak, högst upp. Så underbart att se så många människor! Och vackert att se hela kyrkorummet samtidigt. Jag upptäckte också detaljer som jag inte lagt märke till förut. Så bra att byta plats ibland!






Det var Biskop Hans som predikade över dagens evangelietext, varmt och "nådefullt", som vanligt. Vi alla från hela Luleå stift (Norr- och Västerbotten) firade också mässa tillsammans. Härligt att se rörelsen i kyrkorummet.




Allting tolkades på teckenspråk. Dessutom fanns, förutom svenskan, samiska och finska med som språk i gudstjänsten.

Tycker om Nattvardspsalmen som vi sjöng; Så som du bjöd vi kommer nu, av M.F. C. Willson (1884-1944) , B.G. Hallqvist 1984. Citerar vers ett och två: 

Så som du bjöd vi kommer nu, 
vår Herre, till ditt altarbord 
med bröd och vin, en sinnebild 
för sådd och skörd på mödans jord.

De enkla tingen rymmer allt,
vårt mänskoliv, dess djup och höjd,
vår arbetsdag, vår tankevärld,
bekymmer, hopp och strid och fröjd.

(Den svenska Psalmboken med tillägg , nr397)




Gud vår Fader
tack för att vägen alltid är 
öppen genom Jesus Kristus.
Hjälp oss att leva i din förlåtelse.
Stärk vår tro, öka vårt hopp
och uppliva vår kärlek.
Amen.

(Tackbön efter förlåtelseorden)




Ps Owe och jag satt på orgelläktaren för att det var ont om platser, inte för att spela orgel, om någon trodde det :-)

På eftermiddagen, liksom i fredags, var jag i Svenska kyrkans tält på Skördefest- och Miljödagarna i Boden. Där var jag inte på någon läktare, utan på lerig mark (efter ihärdigt regnande fredag och lördag) och mötte människor ansikte mot ansikte. Det var fantastiskt på ett annat sätt! Roligt att, som sagt, byta plats ibland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar