Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 13 maj 2017

Vaka över - övervaka




Tänker ikväll på vilken skillnad det är mellan
att vaka över någon - och övervaka





att beskydda någon - och överbeskydda



att bevara någon/något genom att konservera
eller  låsa in i bankfack
-
och
bevara genom att fridlysa!




I morgondagens evangelietext finns ordet "bevara" med flera gånger, därav mina tankar om att bevara, beskydda och vaka över. Jag tror att Gud kan det på ett bra och befriande sätt. För Gud hör bevara och befria ihop. Det är så vi växer och utvecklas som människor och i vår tro. Temat i morgon är: Att växa i tro.



Herren välsigne dig och bevare dig
Herren låte sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig
Herren vände sitt ansikte till dig och give dig frid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar