Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 31 maj 2017

Mor, lilla mor...






I söndags på Mors dag kom Mamma och hennes Börje tillsammans med Owe och Cornelia till utställningen på Kronan. 
Mamma ritade och målade mycket med oss när vi var barn - och har också målat lite grand som vuxen. När hon gick runt och tittade på målningarna så fick hon en sådan lust att måla, uttryckte hon flera gånger. 


Karin EE von Törne Haern och Mamma Astrid.


Men rätt som det var, så blev hon trött och fick sitta ned i mysiga fikahörnet i Karins ateljé och Karin bjöd på kaffe. Mamma fick ny kraft till nästa "utflykt". 




Här firar vi Mors dag på restaurang Nygatan 11 i Luleå. Buffé. Gott och fräscht och trevligt. Mamma är tacksam att ta med på utflykt, hon har lätt för att tycka att saker och ting är roliga och spännande.  Vid det här tillfället var det förstås extra roligt att Cornelia var med.

Ja, så fick vi då ännu en gång fira mamma på Mors dag. Det är jag glad och tacksam för - det vågade vi inte hoppas i november, när hon var så sjuk. Mor, lilla mor, vem är väl som du? som Astrid Gullstrand skrev i en dikt som publicerades 1912 och sedan tonsattes av Ellen Heijkorn. Den var faktiskt medtagen i Svensk söndagsskolsångbok 1929 under rubriken "Mors dag" Sång nr 242. 

Mor, lilla mor, 
vem är väl som som du?
Ingen i hela världen. 
Du är mig nära i bön, i dröm
vart jag så ställer färden...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar