Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 19 mars 2017

Temamässa




Gud behöver inte våra goda gärningar,
men vår granne gör det!

Martin Luther.




I dag har vi haft en Temamässa i Matteuskyrkan om Martin Luther och Reformationen. Här kommer några axplock därifrån. Vi satte bl.a. upp några citat av Martin Luther på väggen.




Musiken var viktig för Martin Luther.

Klicka på bilderna om du inte ser vad som står.




På Matteuskyrkans mässhake är en Lutherros.

Det svarta korset i det röda hjärtat skall påminna om tron på den Korsfäste som ger oss liv och gudsgemenskap. Där utgår allt ifrån. Det är centrum i den kristna tron.
Den vita rosen symboliserar tron som ger glädje, tröst och frid. Den vita färgen är alla troendes och änglars färg.
Rosen skall stå i ett himmelsblått fält som symboliserar att glädjen och tron är en början på den kommande himmelska glädjen. Den är redan nu en del av tron, som i hoppet griper om det man ännu inte ser.
Och runt detta fält finns en gyllene ring som ett tecken på att glädjen i himmelen är evig och utan slut.



På mässhaken finns dessutom två blå stiliserade händer, Guds goda händer som bär och håller om oss, vår tro, vår kyrka.
I mitten är en röd stötta, den helige Ande, hjälparen, livgivaren.
Mässhaken är ifrån Ullerucka.
På mässan medverkade hela arbetslaget och kyrkans kör Te Deum sjöng. Det är roligt när vi är många! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar