Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 19 februari 2017

Släpp loss spratten




Fredag och Lördag var det Skapardagar i akvarell i Matteuskyrkan i Boden med Kaijsa Pettersson från Arvidsträsk som ledare. 



Det var en avslappnad stämning. Trots att inte alla kände alla. Prestigelöst, med mycket skratt och iver, men också stunder av tystnad och full koncentration. 

Jag inledde fredagskvällen med att läsa Psalm 776 i Den Svenska Psalmboken med tillägg; "Morgon och afton".



Citerar vers 2:

Tack för dofter och smaker, för färger och ljus,
för skapelsens skönhet, för vindarnas sus.
Tack för möten och samtal, för konst och musik,
för skrattet och gråten, som gör livet rikt.
Morgon och afton, början och slut,
yta och kärna, höjder och djup,
allt tillhör dig, Gud, allt tillhör dig.

Text och musik: Per Harling




Vi höll till i kyrkans Barnrum, där vi hade tillgång till vatten. Vi var 12 st + Kaijsa och jag. Lite trångt och varmt blev det. Fika och lördagslunch delade vi också med varandra, tack vare kyrkans Församlingsvärdinna. Det smakade mycket gott mellan varven. 






En stund satt vi i kyrksalen och hämtade inspiration till måleriet. Vi blev uppmanade att i första hand välja en detalj någonstans och utan att titta på pappret rita av det och sedan lägga på färgen. Min bordskompis hade fastnat för dopfunten. Jag tycker att den blev så härlig! Den spritter av liv!




På lördagsmorgonen inledde jag med en annan psalmtext av Per Harling ur Psalmer ur 2000-talet; Släpp loss spratten. Lite annorlunda titel på en psalm! Men den passade bra. Jag tycker mig uppfatta att det är något av det som också Kaijsa vill förmedla till oss. Dessutom tror jag att Gud längtar efter att vi lite mer vågade "släppa loss spratten" i oss.

Släpp loss spratten!
Smitta skratten!
Lossa bojor!
Frigör sång! 
Öppna dörrar!
Blås ut dammet!
Andas frihet!
Gång på gång!

Lek ut längtan!
Våga livet!
Väck upp anden
ur sin sömn!
Trotsa hindren!
Hitta kraften!
Satsa hjärtat!
Var din dröm!

Sjung med vinden!
Jubla! Dansa!
Morgon randas!
Dagen gryr!
Fånga dagen!
Våga blanda
färg och former!
Mörkret flyr!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar