Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 6 oktober 2016

150 år!



Det har varit mycket firande den sista tiden; 30 år, 40 år och nu var det dags för 150 år! Owe och jag har varit i Hallstahammar (i Västmanland) och firat Hallstahammars Baptistförsamling som fyllde 150 år!


Det var här jag hade min allra första pastorstjänst. Jag var ung (24 år) och osäker och 100 mil hemifrån. Men jag blev så varmt och respektfullt mottagen, att det gav mig mod att fortsätta i den här branschen, även om jag numera är präst i Svenska kyrkan.
I denna stora kyrka hade jag också min första egna lägenhet. På övervåningen. 



Åren i Hallstahammar var betydelsefulla på många sätt. Det var också här jag träffade Owe och det var i denna kyrka vi vigdes. Därför var det roligt både för Owe och mig att vara med den här helgen, eftersom Owe växte upp här i trakten och känner många sedan sin barndom och tonårstid.


Det var fantastiskt roligt att komma hit och träffa många gamla vänner. Det var inte bara vi som kom tillresande, utan det gjorde många andra också. Så det blev verkligen en fest! Här på bilden är Stefan Silversten, som när jag hälsades välkommen som pastor i slutet av 70-talet, sjöng Lappgumman av Povel Ramel. Numera är han kantor i Eskilstuna och sjunger och spelar även många andra sånger.






Det blev många glada möten. Med många frågor om var, när och hur... livet kan både glatt överraska och drabba hårt. Några var också saknade.

För mig blev det också en påminnelse om hur gammal jag är! Många av dem som är medelålders idag och fyllda 50 år, var "mina" ungdomar på den tiden... Märkligt!


Med var också Boye Jensen, som kom som pastor efter mig till Hallstahammar. Boye och jag gick vår pastorsutbildning samtidigt och var mycket tillsammans på den tiden. Det var så kul att träffa honom och hans fru Inger!


Det var mååånga som det var roligt att träffa igen efter många år! Jag blev enormt glad när jag upptäckte att Chun var där! Chun kom inflyttande till Hallstahammar strax efter mig. Chun drev en Kina-restaurang i Hallstahammar. Eftersom hon jobbade nästan jämt och inte hade möjlighet att komma så ofta till kyrkan, så gick jag till henne. Det blev alltid ett gott möte! Jag gick varje gång mätt därifrån :-) På söndagen hade hon två av sina tre barn med sig. Det var så roligt att träffa hennes fina barn. Äldsta sonen var bara omkring 2-3 år när vi flyttade därifrån.


När Jubileumshelgen var avslutad, hade vi en liten "efterfest" hemma hos vårt underbara värdpar Anders och Gunnel Hagman - och vår gemensamma vän Febe hade anlänt. Helgen blev fulländad. Vi tre på bilden har jobbat, kämpat och haft mycket skoj ihop.

En helg som det känns gott att tänka tillbaka på. Tack alla!

2 kommentarer:

  1. Vad fantastiskt med en sådan återkoppling! Att få möta och prata med gamla vänner och få veta vad livet gör med dem och vad de gör med livet. För alla dessa människor vi möter och arbetar med har ju också varit med och format oss till dem vi är.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en helg jag kommer att minnas länge <3

    SvaraRadera