Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 27 oktober 2016

Vem kan fatta och förstå?




Nu går jag akvarellkurs. Det är så enormt roligt!!
Och vi har så roligt tillsammans.
Det är en kurs för Karin EE Von Törne Haern, Luleå.

Tänk, vad färg och fantasi kan göra med en.

Här (ovan) har jag klippt en gammal akvarellmålning mitt i tu
och målat en måne och klistrat dit. Alltså: Kollage.




Det här är också en gammal målning, 
som jag tog med mig för att använda till kollage.
Bitarna jag klistrat dit fanns i papperskorgen bredvid mig.

Den gör sig bäst på långt avstånd.

Vad föreställer den? Om den föreställer något.
Ger den någon känsla, tanke...

Så olika man kan se och tolka bilder.
Det är en del av det roliga med att gå på kurs.

Själv tycker jag att det är lite modigt, 
att våga göra sådant som inte självklart och tydligt 
föreställer något. Att lämna fritt för andra att tolka.
Man måste inte alltid ha en förklaring.




Det här är däremot inget kollage.
Men hur ska man tolka och tänka om den här målningen då?

Allt här i världen kan man inte förklara och förstå,
som jag skrev om i mitt förra inlägg.
Det hör till livet, likaväl som till målningar.


Det är kanske som det står i Predikaren kap 8 vers 17:

Då insåg jag vad som gäller om hela Guds verk:
människan kan inte fatta det som sker under solen.
Hur hon än strävar och söker fattar hon det inte,
ja, även om den vise säger sig förstå 
fattar han ändå aldrig.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar