Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 18 oktober 2016

Dröm om vår gemensamma framtid


Gud skapade det klara vattnen (2016) Triptuk. Akryl.

Lars-Erik Gunnars ställer ut nya verk i Domkyrkan i Luleå
under rubriken: Dröm om vår gemensamma framtid.
Utställningen pågår 15 oktober till 4 november.

Fjärilar mellan stengärdsgårdar (2009) Afrikansk batik

Jag träffade Lars-Erik i måndags och han visade mig runt
och berättade om både teknik och vad han vill förmedla med konsten.
Det var både tankeväckande och inspirerande.

Våtmark (2011) Rya

Som ni ser så arbetar Lars-Erik i många olika tekniker.
Lars-Erik säger att han använder sig av olika tekniker 
för att åskådliggöra något av den krympande 
livsviktiga variationen som finns runt omkring oss.
Mycket spännande!

Tyvärr, gör inte mina foton rättvisa åt konstverken.
Se mer av hans konst i länken nedan:
Lars-Eriks konst


Civilisation, variant med bilar (2016) Collografi och papier collé


Du som bor i närheten, passa på och gå och se hela utställningen.

Dröm om vår gemensamma framtid, heter triptyken i afrikansk batik inspirerad av Faraos dröm i Första Mosebok och Brundtlandrapporten, som har en central plats i utställningen. Den har jag inte lagt ut här i blogginlägget, den måste du se i verkligheten!

Lars-Erik som (också) är landskapsarkitekt, har förutom sin tro, ett stort intresse för naturvetenskap och sociologi, det sammanfaller tydligt i det här konstprojektet.

Under Kulturdagarna i Luleå Domkyrka 15-19 oktober All den skönhet jorden rymmer, finns också många andra intressanta program och samlingar.


Gissa vem Lars-Erik har skapat här?
En man som har mycket med kulturdagarnas tema att göra.


Lars-Erik har tillsammans med sin livskamrat bott i Luleå i många år. I somras flyttade de till Skåne. Jag vill önska dem allt gott där, i hem och arbete! Även om jag personligen kommer att sakna dem mycket. De har betytt mycket för mig under den tid jag har känt dem.



Psalm nr 587 i Den svenska Psalmboken med tillägg; Gud skapade de klara vattnen (text: O Hartman, 1970) har inspirerat några av konstverken.

(Du kan klicka på bilderna så blir de större).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar