Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 4 augusti 2016

En vänsterhänt och en högerhänt



Owe och jag åker mellan vårt hem i stan och stugan, varje dag, nu ett tag. Vi har en del som vi behöver göra där, sådant som vi länge tänkt ...  Såå skönt när det blir av!

I dag när jag såg våra gamla muggar, sida vid sida, lite skavda och fläckiga, på bordet i stugan - så såg jag plötsligt oss själva.

-

En vänsterhänt och en högerhänt 
lever tillsammans
tätt ihop
delar
morgon
middag 
och 
kväll
och alla fikapauser där emellan




En vänsterhänt och en högerhänt
lever tillsammans
delar 
de många orden och tystnaden
ambitioner och misslyckanden
drömmar och missmod
vardagens
strävan och slit
lycka och hopp




(Det kan verka som om den högra är mer mån om sitt yttre
med sina blå blommor
- men ser man bakom
har den vänstra också blommor
vänt mot den mitt emot.
Allt beror egentligen på från vilket håll man ser det,)




En vänsterhänt och en högerhänt
lever tillsammans
tätt ihop



God natt!
Slutfilosoferat kring två gamla muggar
och ett gammalt par.

Lite tramsigt
- även om det är sant...
Dags att sova!


2 kommentarer:

  1. Men mamma, vilken fin dikt! Älskar att just dessa muggar finns i mitt liv! :) kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära du! Älskar att du vill kännas vid dem!! Kraaam!

      Radera