Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 21 juli 2016

Byggarbete




När man ska bygga, måste man tänka på hur man bygger. Grunden måste vara hållbar och byggarbetet måste göras i rätt ordning. 




Husen kan vara stora och tjusiga, eller små och oansenliga. Det avgörande för ett hus säkerhet har med grunden och byggmaterialet att göra.




I söndagens episteltext uppmanade Paulus: ... var och en måste tänka på hur han bygger. (från 1 Kor 3). och Jesus talade i evangelietexten om att bygga på fast berggrund och inte på lös sand (Matt 7:15-21). Det både Paulus och Jesus vill säga är att vi ska bygga våra liv i tro på Jesus och hans ord. Det består. Även bortom döden.




Det finns inga livsbyggnader som är perfekta. Det kan vara både skevt och dragit. Förr eller senare behöver alla hus renoveras eller byggas om, mer eller mindre.




Och det är möjligt. Finns det dessutom en bra grund finns det goda förutsättningar, någonting att bygga vidare på, utvecklas i... När man ska bygga nytt eller renovera behöver man verktyg. Bra verktyg, som blir till hjälp och stöd, som gör att man blir starkare och som gör det möjligt att kunna göra det som man inte skulle ha kunnat på egen hand/med egna händer. Jag funderar på vilka verktyg jag behöver. Just nu. Det kan variera i tid.




Alla hus har dörrar och fönster. Det är bra. Ibland behöver man stänga om sig och bara vara. Bara vara med sin familj, med sina närmaste. Eller bara med sig själv.




Andra tider behöver man öppna upp, vädra, andas ut. Andas in nya intryck. Släppa in andra och ny frisk luft. Semester kan vara en sådan tid.


Nu har jag fått semester! Jag längtar efter att få frisk luft! Längtar ut till sol och värme och ledighet. Och det tror jag bland mycket annat kan ge en stadig grund för vintertid och vardag :-) 




Alla fotografierna är ifrån Grekland, från Aten och Kreta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar