Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 19 juni 2016

Vilken rubrik vill du sätta?




Owe kom med ett Wienerbröd och en vit och vacker Orkidé till frukosten i morse. Mitt i denna jobbar helg med bl.a. vigsel och "Äktenskapsbryterskan" hade jag alldeles glömt bort att det var vår bröllopsdag idag! Tur att jag har en man som - fortfarande - kommer ihåg det som hände för 34 år sedan! Till mitt försvar måste jag säga att det var första gången som jag glömde bort vår bröllopsdag. 




På tal om äktenskap så tänker jag på dagens evangelietext från Johannesevangeliet kap 8 v 1-11 som allmänt kallas för berättelsen om Äktenskapsbryterskan. Caroline Krook (biskop emeritus) gjorde mig - genom några rader i en bok - uppmärksam på hur viktig en överskrift/en rubrik är, hur den kan styra mitt sätt att se på en händelse. 




Om en kvinna ertappats med otrohet skulle hon enligt lagen stenas. Att man alltid är två om en sådan sak, verkar de inte ha tänkt på...! I berättelsen kommer några fariséer och skriftlärde dragandes med en stackars kvinna inför Jesus, de ville veta, vad han tyckte om detta. Skulle hon stenas, eller inte?! Förmodligen stod de beredda med stenar i händerna.

Istället för att kalla berättelsen för "Äktenskapsbryterskan" skulle den kunna kallas "Kvinnan man ville stena" eller kanske "Männen som ville stena". Vi väljer perspektiv genom vilken rubrik eller etikett vi sätter på en händelse eller person. Det tycker jag är tänkvärt. Det påverkar mitt eget sätt att se, och det påverkar också andra! Det är ansvarsfullt hur vi rubricerar.





Vad Jesus svarade? Jo: Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.
När de hörde hans svar gick de därifrån en efter en... Inte heller jag dömer dig, sa Jesus till kvinnan. Gå nu, och synda inte mer.


3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att se den bilden! Det är så jag minns er eftersom ni så ut så när vi sist träffades ☺
    Ni gjorde ett stort och positivt intryck på mig, det är nog därför jag aldrig glömt er fastän ni inte bodde i Helgum så länge.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att höra, Anna-Karin! Vi är mer än dubbelt så gamla nu, så ... den del har vi förändrats :-D Vore kul att träffas någon gång...

    SvaraRadera