Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 28 mars 2020

Vad gör ni?




Vad gör ni nu för tiden? Vad fyller ni era dagar med? Alla är vi på olika sätt påverkade av det omtalade viruset. Även ni som arbetar på era arbetsplatser, tänker jag berörs...

Själv har jag hållit mig hemma i ungefär två och en halv vecka. Jag har varit sjuk och haft coronaliknande symtom, som lika gärna kan ha varit en rejäl förkylning (men jag har tagit influensa-sprutan, så det borde inte vara den). 

Mina dagar har varit fyllda av Nyhetssändningar, Expertutlåtanden och Pressträffar. Efter några dagar, när jag också blivit piggare, kände jag att jag måste fylla mina ensamma dagar (Owe har haft långa dagar på jobbet) med något mer livsbejakande.




En sådan sak var att jag började pyssla om mina stackars krukväxter. Planterade en stickling, som jag fått av min dotter, tog skott från halvdana växter, för att ge dem en ny chans i livet, fyllde på jord i krukor mm. Det var tillfredsställande och skönt att ge lite omvårdnad till svaga och skadade för fortsatt liv och växt. Jag är verkligen inte särskilt kunnig på det här området. Men det är kanske med växter, som med människor, man måste inte alltid vara expert för att kunna stödja och ge lite näring/omsorg till någon annan. Det "lilla" kan ge ork och mod att leva och utvecklas ett tag till.



Det finns nog hopp för denna trasiga varelse också, med eller utan respirator. Det finns väldigt mycket livskraft inbyggt i oss!


Tänker på en bön i Jesaja bok:

Herre, förbarma dig över oss,
till dig står vårt hopp.
Var vårt stöd varje ny dag,
vår hjälp i nödens stund!
Jesaja kap 33 vers 2

I samma bok ges också ett löfte:

Var inte rädd, jag är med dig.
Ängslas inte, jag är din Gud.
Jag ger dig styrka och hjälper dig,
stöder och räddar dig med min hand.
Jesaja kap 41 vers 10





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar