Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

onsdag 18 december 2019

Så mörkt




Nu är det verkligen mörkt! Det känns som kväll när klockan är två. Dagarna är alldeles för korta.




Någonstans har jag läst ungefär så här: Det är så mörkt att man bara ser ljus. (Jag har letat efter citatet, men tyvärr inte hittat igen det.) 

Det finns något positivt med mörkret. Ljuset blir tydligare. 

Ljuset är inbjudande och välkomnande. Mitt i mörkret.




När det är mörkt är det lätt att se det som lyser - även om det är långt borta. Ljuset når långt. En liten ljuskälla kan nå längre än vad vi kan föreställa oss.




I mörkret blir ljuset tydligt. Vi ser inte så mycket annat, runt omkring. Ibland är det en fara, vi kan snubbla och falla. Andra gånger är det en hjälp för oss att koncentrera oss på ljuset. Ljuset blir det viktiga. Ljuset kan leda oss, visa vägen framåt.

Mörkret kan aldrig vinna över ljuset! Aldrig!

Nu vänder det snart -  och det blir ljusare och ljusare 🌝



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar