Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

måndag 25 februari 2019

Sammanhang




Jag kan se tillbaka på en innehållsrik ledig vecka, med både glädje och oro. Veckan har präglats mycket av mammas sjukdom och sjukhusvistelse. Hon mår bättre, men är fortfarande kvar på sjukhuset.




På måndag kvällen träffade Owe och jag en fin kompis från Jordbro/Haninge-tiden, Susanne Rolfner, som var i Luleå och höll föreläsningar. Det var såå kul att prata om livet vi lever i alla (många) dess aspekter.

På tisdagen hade jag glädjen att träffa "Skrivarna" i en ateljé i Luleå. Miljön, samtalen och våra texter som vi läste för varandra gav inspiration och glädje. Det tillsammans med mammas tankar och funderingar på sjukhuset om det som varit och det som är, gav mig själv många tankar och insikter. Livet kan verkligen visa sig från många olika håll och kanter, som tillsammans gör någonting med oss. Vi behöver perspektiv och andras ord och erfarenheter.


Några ur gruppen. En enda bild tog jag och tyvärr blev den inte bra.

Mer roligheter den här veckan var Musik-café i Matteuskyrkan på torsdagskvällen med Bo Selinder och Accja. Fantastiskt duktiga och samspelta! Dramatiskt och känslosamt. En fröjd att lyssna på!


Anna Nilsson, präst

Och på söndag var jag i Matteuskyrkan igen, nu på mässa. Det var min kommande efterträdare Anna Nilsson som var präst och höll en bra predikan om ordens betydelse. Extra roligt att det var Julia Henriksson (född Nyberg) från Svartlå som sjöng. Mycket fint. Julia känner jag från vår Svartlå-tid.


Julia Henriksson

Ja, livet består av olika tider och sammanhang. Ibland möter oss tiderna som varit i nuet. Det är väldigt spännande, tycker jag. Igenkännande, ofta i ett nytt ljus. Ingenting står still, både människor och miljöer förändras, samtidigt finns det sådant man känner igen och vissa "saker" består till synes för alltid.




Den här veckan känner jag mig speciellt tacksam för att jag får finnas med i flera olika sammanhang, gamla som nya, så oerhört värdefullt! Vänner, släktingar, kreativa grupper, kyrkan är bl.a. sammanhang som betyder mycket för mig. Alla människor behöver sammanhang, tillhörighet för att må bra. De goda sammanhangen bejakar att du och jag är någon, att vi är medräknade. När vi är i våra sammanhang är det lätt att ta det för självklart, men det är det ju faktiskt inte. Den som tappat sitt sammanhang och sin tillhörighet vet hur tomt och förvirrande det kan vara.

Samtidigt som vi gläds över och är tacksamma för de sammanhang vi är med i, är det viktigt att "öppna upp" också för andra. Det är sällan lätt att komma in i ett nytt sammanhang. Oavsett om det handlar om släkter, byar, arbetsplatser eller kyrkliga sammanhang. Speciellt om "sammanhanget" funnits länge och länge bestått av ungefär samma personer.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar