Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 16 februari 2019

Var inte rädd för...




Det finns en psalm i Psalmer i 2000-tal som heter Var inte rädd för vreden av Susanne Rikner (nummer 825). Var inte rädd för vreden handlar första versen om, var inte rädd för sorgen börjar andra versen med och tredje versen var inte rädd för tvivlet. Jag tycker att verserna har ett bra innehåll. 

Här och nu vill jag dock citera fjärde versen, bara för att jag själv tilltalas av den mest just nu.

Var inte rädd för glädjen
för kärlek och lust,
låt leken och låt skrattet
bli brus mot himlens kust.
Att våga sig i tillit
det kostar sårbarhet,
men öppnar dig att vara
i Kristus fri och hel.





Det finns väldigt mycket att vara rädd för. Det finns mycket som kan bli fel. Men det otroliga är att just det vi är rädda för kan bli det bästa och just det som går fel kan bli så rätt. Att våga det vi är rädda för kostar sårbarhet som det står i fjärde versen.
Var inte rädd!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar