Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 13 december 2018

Decemberdagar i Stockholm




I går förmiddag kom jag till Stockholm. Ett Stockholm som är julförberett. Det märktes på många sätt, speciellt i affärerna. Förstås. Samtidigt var det inte så lätt för en norrbottning att känna julstämning utomhus. Men det är ju fint i alla fall. De där röda blommorna liksom ropade på mig där i busken. Några blommor ute ser man inte i Boden nu.




Som bekant för de flesta finns dock is och skridskobana i Kungsträdgården. Roligt att se att människor i olika åldrar och nationaliteter och med helt olika erfarenhet av skridskoåkande åka där och har roligt.




I Kungsträdgården träffade jag min bror Urban och vi gick tillsammans till det nyrenoverade Nationalmuseet.



På väg till Nationalmuseet.


Stockholm är en vacker stad.



Det är mäktigt att gå här i museet, tycker jag.




En målning av Fanny Brate (1861-1940), som jag har tyckt om ända sedan min ungdom. Det vita och skira tilltalar mig.


Det fanns mycket mer än målningar också. Det är inspirerande att se så många olika konstuttryck. Roligt var det också att få "egentid" med lillebror. (Han envisas med att kalla mig för lillasyster trots att jag är äldst, men han säger att det går efter längden. Hm!)




En bra första dag i Stockholm blev det. Snart är andra dagen gången, men inte än. Nu ska jag strax ut tillsammans med Cornelia (min dotter) och några av hennes kompisar på en julshow. Det ska bli kul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar