Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 23 oktober 2018

Oktobersol





Så här i slutet av oktober börjar dagsljuset bli allt kortare för varje dygn. Men solen finns också i oktober! 




Kanske gläds vi åt solljuset ännu mer nu än i somras. Solljus i oktober är för mig en bild av nåd. Inget självklart och inget vi har rätt att kräva - som vi kan tycka att vi har under sommarmånaderna...




Lite sol och hela landskapet förändras. Det som såg grått ut, lyser i all sin prakt.




Oktobersol kan också liknas vid ett oväntat glädjebesked, omsorg, några vänliga ord, uppmuntran - något som vi inte riktigt räknat med. Och tillvaron, dagen, stunden, besluten förändras. Lyses upp. 




Solljus är inget vi kan prestera, inget vi kan åstadkomma själva, eller på något sätt göra oss förtjänta av - det är en gåva, som vi får ta emot och ta vara på och njuta av. Ingen av oss kan äga det, det är något vi alla får ha tillsammans.

Jag önskar dig oktobersol de dagar som är kvar av denna månad. Sedan får vi hoppas på novembersol...



Tidig morgonsol genom fönstret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar