Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 8 september 2018

Från de nedersta djupen






När vi var i Island i början av sommaren och fick se gejsrar "explodera" framför oss, så förundrades jag över det liv och de krafter som finns under ytan. I det tillsynes vanliga.




Värmen och kraften kom från de nedersta djupen. Ungefär var åttonde minut visade de sig. En del större, en del mindre. Ibland kunde man ana när det skulle komma, det syntes som ett litet blått bubbel i kanten.




Det var mycket mäktigt! Det var dock inte alldeles lätt att fånga på foto. Jag väntade med fingret på avtryckarknappen, men när det väl hände, hoppade jag till och missade det första. 











Jag tänker mig att det är så också med människans natur, att det är från de nedersta djupen som både det varmaste och godaste kommer, liksom det mest hårda och onda. Från det innersta. I djupet av vårt innersta. 

Det onda som kommer från djupet skrämmer och oroar. Det goda som kommer från djupet sprider värme och gör underverk. Både ock kan uppträda oväntat och plötsligt med en enorm styrka som berör alla i närheten.




Jag hoppas och vill be om godhet och kärlek som väller upp med styrka och värme till människors välbefinnande, inspiration och förhoppningar inför framtiden. Och kraft till förändring där det behövs.

Vi har möjlighet att välja vad vi fyller vårt innersta djup med oavsett hur livet ser ut. Det påverkar oss själva och andra runt omkring oss.

Vi har också den stora förmånen att få vara med och påverka i vilken riktning vårt land och vårt samhälle ska gå för allas bästa genom ett demokratiskt val i morgon. Den möjligheten får vi inte slarva bort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar