Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

söndag 20 maj 2018

Tappa inte modet!




Jag har ganska lätt för att tappa saker, plötsligt glider det bara ur händerna... Vissa saker kan jag tappa eller glömma på väg till ett annat rum, eller på väg någon annanstans. Jag tappar också ord ibland, inte minst namn. Det är förargligt. Oftast kommer det dock tillbaka. För sent.




Det finns allvarliga saker man kan tappa. Som modet till exempel. Det bara glider ur händerna eller faller platt till marken. Ja, det känns ibland som det faller rakt genom jorden, absolut onåbart. Oftast kommer det dock tillbaka. I någon grad i alla fall.




Jag tycker om Jesu ord från dagens (Pingstdagens) evangelietext:

Frid lämnar jag kvar åt er,
min frid ger jag er.
Jag ger er inte det som världen ger.
Känn ingen oro
och tappa inte modet.

Johannes 14:27




Ja, vi får vara rädda om modet, vårt eget och andras. Det är viktigt att ha kvar. Om så bara lite, lite. Det kan räcka väldigt långt!

Jesu ord vill påminna oss om Guds heliga Ande, Hjälparen och Tröstaren, som vill vara med oss i alla situationer - det kan ge oss frid och mod. All styrka och mod är inte beroende av min "modighet" - det hjälper mig att inte tappa modet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar