Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

lördag 5 maj 2018

Det är bättre




Jag har i dagarna rensat i mina papper - och kommer att fortsätta. Det är i år fyrtio år sedan jag började jobba som pastor och sedan präst i olika tjänster och församlingar. Det innebär att jag har haft många predikningar, tal, andakter, föreläsningar, samtalsgrupper osv i mitt liv. Förutom det jag har skrivit själv, så har jag också en hel del papper med citat, böner, dikter, föreläsningar, idéer mm som jag samlat på mig från andra, som jag tänkt kan vara bra att ha. Och det har också varit bra att ha. Ibland. Men mycket kan behöva rensas bort.




Det är en märklig känsla, tycker jag, att försöka fatta att min yrkesverksamma tid inte längre sträcker sig oändligt, inte ens ett årtionde fram. Nej, jag vet inte när jag kommer att gå i pension, men det handlar bara om ett eller två, eller kanske tre år framåt.




Det betyder också att min livslängd inte heller är oändligt lång. Livet är begränsat.  Även om livslängden kan variera ganska mycket från person till person. Det har jag blivit påmind om många gånger, både privat och i mitt arbete. Varje dag är verkligen en gåva. Och frågan hur jag vill leva mitt liv är ständigt aktuell. I livets alla olika skeden. Så långt det nu är möjligt att bestämma och kunna välja. Det är också begränsat.




Jaha, så allvarlig jag blev så här på kvällskvisten... men jag tänker ganska mycket i sådana här banor just nu. Men det behöver inte alltid vara allvarligt och tungt för det. Det finns en viss frihet som väntar också - och med det möjligheter, som inte funnits tidigare.





Det här blogginlägget blev inte som jag hade tänkt från början. Men jag avslutar med att citera från ett av alla sparade papper, som jag skrev om från början.

DET ÄR BÄTTRE

Det är bättre att vara naiv
än att vara resignerad

Det är bättre att tro på förändring
än att säga att ingenting tjänar något till

Det är faktiskt bättre att hoppa lite
än att tappa hoppet helt.

Lage Johansson




Nu ska jag hoppa i säng. Tror jag behöver det.

P.s Jag sparar också på vägskyltar :-)  På foton alltså.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar