Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 22 november 2016

Tillbaka




Nu är jag tillbaka på Sunderby sjukhus igen, dag efter dag. Det känns hemvant och välbekant. Och ändå helt annorlunda. Nu hör jag inte till Sjukhuskyrkans personal, utan till en av dem som sjukhuskyrkan brukar träffa. En anhörig. En dotter.




I sin säng har mamma mycket tid att tänka och minnas. Ofta går tankarna tillbaka till det som varit. 
Mamma har återkommit flera gånger till sin egen mamma; Elsa Karolina, född Johansson från Växjö, född 1891 och dog 1953. Mormor var alltså bara 64 år när hon dog. Mormor Elsa och morfar Axel Lagerström bodde i Alingsås. Då, 1953, hade Mamma nyss flyttat upp till Piteå, 21 år och nygift (eller just skulle gifta sig). Långt ifrån sin familj och släkt. Det var alltså omkring 100 mil emellan dem. 
Flera gånger har mamma de här dagarna i sin sjukhussäng kommit tillbaka till sin mammas sjukdomstid, död och begravning - och hur hon inte kunde finnas där, inte ens på begravningen. Jag förstår att det smärtar, det var helt andra förhållanden och möjligheter att ta sig då.




Mamma är yngst i en syskonskara på sju stycken. I dag är det bara mamma och hennes två år äldre syster Ragnhild, som lever. Mamma och moster Ragnhild har alltid stått nära varandra, trots det långa avståndet. De ringer mycket till varandra. Båda har lätt för att glömma och blanda ihop, men de har mycket glädje av varandra, att få prata och skratta och minnas. I dag, fick de möjlighet att prata med varandra igen - det var nog skönt för dem båda.

Många tankar och minnesbilder hinner också fara igenom mitt huvud dessa dagar och stunder tillsammans med mamma i en mycket oviss situation. Allting går inte att planera och förutspå. Nu gäller Lina Sandells ord: "...en dag, ett ögonblick i sänder..."


6 kommentarer:

  1. Jag Ber för dig och din mamma.
    Föresten så har min mamma gått skola
    med din mamma. Visst är världen liten. Ha det gott så mycket du bara kan. Mina tankar finns hos dig.
    ❤ Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Känns skönt att veta.
      Jaså, har de gått i samma skola. Är det som vuxna?
      Kram!

      Radera
    2. Ja det är som vuxna, de läste Gymnasiet tillsammans på Kom Vux.
      Hur är det med henne?.💜❤💜

      Radera
  2. Lilla Birgitta!
    Jag förstår att det gäller Astrid Din mamma!
    TÄNKER PÅ DIG OCH MAMMA och instämmer med Dina ord - Blott En Dag Ett Ögonblick I Sänder!
    Jag har själv nyligt gått igenom denna svåra situation!
    Kram

    SvaraRadera