Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

torsdag 17 november 2016

Jord att leva på



Denna vecka pågår kyrkornas globala vecka.
Varje år, just denna vecka,
Söndagen före domsöndagen fram till och med Domsöndagen
uppmärksammar kyrkorna på ett särskilt sätt rättvisefrågorna
i vår värld.
Temat för i år, liksom förra året, är:
Jord att leva på.

http://globalaveckan.se/

http://www.skr.org/verksamheter/verksamhetsomraden/boneperiod-for-skapelsens-bevarande/gudstjanst/



Trosbekännelse
Jag tror på Gud som är kärlek och har gett jorden till alla folk.
Jag tror på Jesus Kristus, som kom för att hela oss, 
och för att göra oss fria från alla former av förtryck.
Jag tror på Guds Ande, som verkar i och genom alla
som är vända till sanningen.

Jag tror på de troendes gemenskap som är kallad att tjäna folket.
Jag tror inte på de starkas rätt, inte heller på arméernas styrka 
eller förtryckets makt.
Jag tror på mänskliga rättigheter, på ickevåldets kraft
och att alla kvinnor och män har samma värde.

Jag tror inte att krig och hunger är oundvikliga,
att freden är onåbar eller att misshandel av vår jord är Guds vilja.
Jag tror på enkelhetens skönhet, på kärlek med öppna händer 
och fred på jorden.

Jag vågar alltid och trots allting, 
tro på Guds kraft att förändra och omforma
och att skapa ett rike av fred och rättvisa för hela mänskligheten.

Indonesiskt credo 
från Diakonias material som finns på länken under



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar