Välkommen!


Det mesta som händer oss människor, som vi har behov av, tänker och tror är i grunden detsamma i alla kulturer, samhällsklasser och genom årtusenden. Ingenting är nytt under solen. Men det är inte mindre viktigt eller intressant för det. Tvärtom!
Här delar jag tankar och upplevelser som har anknytning till mitt liv. Ofta är det genom dikter, citat och böner, som jag tycker om. Du får gärna kommentera inläggen. Hur man gör läser du på sidan Om bloggen.

tisdag 22 november 2022

Oväntat ljus!

 


Vad överraskad jag blev när vi satt och åt frukost. En vacker röd ljusstråle lyste på det vita skåpet intill braskaminen och det var inte från elden i kaminen. Då såg jag från fönstret en röd sol som lyste fram i det grå-vit-svarta landskapet. Helt oväntat!

Det gjorde mig glad. En varm röd sol kan plötsligt lysa i ett helt oväntat landskap eller situation. Ja, t.o.m. en vanlig grå Novemberdag. Det gav mig hopp.



I fredags kväll var vi och tittade på "Tusen ljus 2022 under samma himmel, på samma kväll" i Umeå. Förskolebarnen i Umeå hade gjort ljuslyktor, som nu lyste vackert i Vänortsparken. En lykta bland alla dessa lyktor hade vårt barnbarn gjort. 

Ljus i  mörkret behöver vi alla. I alla slags mörker. Med alla slags ljus. Det är märkligt vad endast ett litet ljus kan förändra! 

Vi får komma ihåg att ljus kan överraska, kan lysa i det mest oväntade. Även i en tillvaro där det gråa och svarta ser ut att dominera.



Vänortsparken, Umeå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar